Presedintele Traian Basescu a tinut o
conferinta de presa, la Bruxelles, dupa semnarea, la summit-ul Consiliului
European, a Tratatului de guvernanta fiscala, in care a acuzat Olanda ca face
"un abuz fara limite" prin faptul ca ne blocheaza aderarea la Schengen.
Seful statului roman
si-a reluat acuzatia ca portul olandez Rotterdam e principala poarta de intrare
a drogurilor in Europa, nu Constanta sau Tulcea. El a remarcat insa ceea ce a
numit "singurul aspect pozitiv" referitor la Olanda si aderarea la spatiul
Schengen, adica faptul ca vom sti clar in septembrie 2012 daca intram sau
nu.
Basescu a vorbit intr-o mare parte a
conferintei despre Tratatul fiscal, despre care a spus ca nu va mai permite "ce
s-a intamplat in vechea Europa", adica o criza a datoriilor statelor.
Un alt
subiect abordat a fost cel referitor la faptul ca Romania s-a opus acordarii
statutului de candidat la UE pentru Serbia pana in momentul in care aceasta tara
a semnat protocolul pe minoritati. Basescu a numit incidentul "o mica problema
cu prietenii sarbi". El a adaugat, ironic, faptul ca protocolul pentru
drepturile minoritatii romanesti din Serbia era convenit demult cu autoritatile
de la Belgrad si ca le transmisese ca nu pot fi candidati UE fara acesta, dar ca
sarbii "au uitat".
Presedintele a glumit si pe tema faptului
ca a gresit data cand a semnat Tratatul fiscal si a spus "asta e semnatura mea,
frate. N-o contesta nimeni la UE"
Despre
Tratatul fiscal
- E
primul consiliu in 2 ani cand nu se mai vorbeste de masuri de urgenta, inseamna
ca Europa s-a stabilizat
-
Probabil atmosfera a fost influentata si de scaderea dobanzilor pentru statele
europene, inseamna ca s-a depasit momentul critic
-
Consiliul a fost dedicat principalei probleme - cresterea economica si crearea
de locuri de munca.
- Un
alt punct, semnarea Tratatului de guvernanta. Tratatul stabileste un nou pas in
ce priveste integrarea politicilor economice. Acest proces se va realiza pe doua
cai - prin cresterea gradului de armonizare politica si cresterea rolului
institutiilor economice.
- E
clar ca cele 25 de semnatare impart controlul pe buget si fiscalitate cu Comisia
Europeana, care isi face rolul de jandarm al respectarii Tratatului
-
Ne-am raliat unui efort comun de crestere a procesului de integrare
- Euro
e moneda Uniunii Europene. I s-a adaugat si un sistem de sustinere, acest sistem
de control al performantei fiscal-bugetare al fiecarui stat membru.
- Tot
cu ocazia acestui Consiliu s-au stabilit obiective ale strategiei UE 2020 si
s-au facut analize ale programelor nationale de reforma
-
2012- 5 prioritati stabilite de Consiliu - prima e consolidarea fiscala, a doua
e reluarea activitatii normale de creditare.
Observati politica BNR, care incearca sa
stimuleze reluarea creditarii.
-
promovarea cresterii si competitivitatii
-
combaterea somajului
-
reformarea administratiei publice
- La
acest Consiliu s-a mai remarcat o particularitate - Comisia Europeana a realizat
primul raport in ce priveste mecanismul de alerta din celebrul Six Pack. Romania
nu se numara printre cele 12 state care vor trece la etapa a doua din sistemul
de alerta.
- In
materie fiscala, de semnalat acordul pentru cresterea bazei de impozitare -
Romania, deocamdata, nu-si schimba sistemul fiscal
Despre
"problema" cu Serbia
- Un
alt subiect discutat a fost legat de accesul Serbiei, de dobandirea calitatii de
candidat. Ca urmare a faptului ca ieri s-a semnat protoculul Romania-Serbia, nu
a mai existat opozitie
-
Discutata problema Schengen - prima data cand s-a stabilit un termen, JAI din
luna septembrie.
-
Discutii pe situatia din Siria, a existat propunerea de a ne retrage toti
ambasadele, nu a fost adoptata, Romania a avut obiectiuni - 11.000 de ceateni
s-au aflat in Siria, avem intelegeri pentru evacuarea celor care doresc acest
lucru. Am sustinut condamnarea severa a regimului de la Damasc si un avertisment
foarte clar pentru cei responsabili de masacru, ca vor trebui sa raspunda in
fata legii internationale.
Raspunsuri la intrebari:
-
(Referitor la discutia cu premierul olandez Mark Rutte si presedintele
Consiliului Europen, Herman von Rompuy privind blocarea aderarii la Schengen) Am
avut o discutie separata, ceea ce a si dus la stabilirea unui termen in care sa
se ia decizia pe Schengen, altfel s-ar fi tergiversat la nesfarsit (...) S-a
stabilit prin hoararea Consiliului o data la care sa se ia decizia.
- Avem
garantia ca Olanda, dupa al doilea raport, nu-l va cere pe al treilea, ramane sa
vedem daca se va tine de cuvant.
-
Presedintele Van Rompuy a facut un set larg de propuneri - singura conditionare
care a ramas valabila din partea olandeza a fost cea legata de urmatorul raport
MCV
-
Olanda poate sa spuna ce vrea ea, nu cerem un cec in alb, ci sa respecte
tratatul, deocamdata face un abuz fara limite
-
Presedintele Schulz a fost foarte dur si in Consiliu fata de Olanda. Va pot
spune ca in Consiliu eu am atentionat ca e extrem de important ca, pe 13 martie,
cand se va dezbate cazul site-ului unui partid aflat la guvernare in Olanda, PE
sa aiba o rezolutie foarte severa. Altfel, ocazionat de masurile de austeritate,
riscam sa incurajam avansul partidelor extremistelor in guvernele UE. Daca vor
mai fi cateva guverne cu partide ca PVV, ne intrebam ce se mai alege de Uniunea
Europeana. Am cerut adoptarea unei rezolutii extrem de severe.
- MCV,
singura problema a Olandei, in conditiile in care portul recunoscut ca
principala poarta de intrare a drogurilor in UE e Roterdam, nu Constanta, nu
Tulcea
- Nu
am deschis acest subiect (misiuni de evaluare olandeze in Romania), nu am facut
o asemenea oferta, sustinem un singur lucru, respectarea tratatului.
-
(Despre opozitia initiala a Romaniei la acordarea statutului de candidat pentru
Serbia) Si presa din Romania si din Serbia si unii politicieni fara
responsabilitati directe au exagerat lucrurile. Discutam absolut prieteneste
problema minoritatii romane din Serbia. In ultima perioada, avand in vedere ca
romanii din Valea Timocului nu sunt recunoscuti ca minoritate, ne-am aplecat mai
mult asupra problemei. Redactat un protocol negociat 90% inainte de "micul
eveniment". Sunt convins ca nu intentionat, ci coplesiti de alte probleme,
prietenii sarbi au uitat sa vina sa finalizam acordul, nu am facut nimic altceva
decat sa le amintim, fara a le intarzia nici macar o clipa dobandirea statutului
de candidat.
-
Principala noastra cerere e legata de dreptul la autoidentificare libera -
nimeni nu-i poate spune cetateanului sarb din Valea Timocului ca e roman, nu
vlah, ca inseamna altceva.
- Este
cel mai important lucru din protocol. Sigur ca protocolul nu putea sa evite
dreptul de a invata in limba romana, de a utiliza alfabetul roman, nu chirilic,
dreptul la slujba, serviciu religios in romana, mass-media in romana
- Nu
discutam de confruntare, a fost o prioritizare (...) In partea a doua a anului
trecut am discutat cu presedintele Tadici si l-am rugat pe ministrul de Externe
Jeremici sa rezolvam problema inainte de acordarea statutului de
candidat
-
Acest protocol trebuie transformat intr-un plan de actiune care va avea cadenta
de implementare convenabila
- Avem
dreptul la un deficit structural de 0,7%, suntem in acel 0,7%, nu taiem, nu
stricam nimic. Dependenta cresterii nivelului de trai nu e legat de cifrele
acestea abstracte, ci de cat muncim, de cum muncim si cate locuri de munca
cream.
-
Suntem in fata unui tratat care nu permite sa se mai intample ce s-a intamplat
in vechea UE, o criza a datoriilor
-
(despre data pusa gresit pe tratat) Aia e semnatura mea, frate!. N-o contesta
nimeni la UE! Dar e frumos, 2-2-2012.
- Am
facut doua emisiuni consecutive in Statele Unite. Vom veni in Europa cand
conditiile de creditare vor fi mai bune decat cele din Europa.
-
Prima emisiune in care am luat 1,5 miliarde a fost suprasubscrisa, noi incercand
sa luam un miliard
- Acum
am vrut sa luam intre 500 de milioane si un miliard. In functie de unde ne va fi
mai ieftin, de acolo vom imprumuta
-
Politica noastra acum e sa schimbam structura datoriei publice. Au fost emisiuni
cu scadenta la 10 ani (...) incercam sa schimbam structura datoriei, presiunea
unei datorii mici pe termen scurt e echivalenta unei datorii mari. Incercam
chiar daca peste trei ani o sa ne para rau ca am luat cu dobanda
6,45.
- Daca
vreti un comentariu personal, inca e prea putin, dar atat s-a putut face acum,
din punct de vedere politic. In 1992, la Maastricht, nu s-au stabilit si parghii
de control, atat s-a putut face. Practic, vorbim in linii mari de respectarea
criteriilor de la Maastricht, dar acum s-a maturizat suficient Uniunea pentru a
pune in aplicare si sanctiunile. Pentru o Europa unita, nu e suficient. Peste
cativa ani, se poate ajunge la unificarea sistemelor de taxe, de pensii, de
salarizare, probabil. Cred ca se va intampla peste 10 ani.
- Cred
intr-o Europa federalizata ca singura solutie sa fim la pupitrul de comanda al
globalizarii.
- Nu-i
treaba Presedintiei de a face o comisie pentru euro, sunt procese executive.
Transmit un mesaj pentru acasa, consideram un succes ca Romania e parte la acest
tratat, noi fiind cei care am reactionat cel mai aspru la aparitia tratatului in
forma initiala (...)Am vrut sa fim parte pentru ca ne e usor sa ne incadram in
exigentele lui, integrarea in zona euro va fi mai usoara
-
Sustin ca acest tratat trebuie ratificat cat mai rapid. Daca politicienii
considera ca ar trebui sa faca dintr-un subiect vital un subiect de dezbatere
fara fond, daca economisti care sunt mai degraba contabili vor continua sa nege
acest tratat, eu am constiinta impacata, mai departe e treaba Parlamentului ce
face!
(Sursa: ziare.com)